ANTWOORD OP…
Veelgestelde vragen
Klik op de vraag en bekijk het antwoord.

IEKC staat voor Integraal Educatief Kind Centrum. Bij IEKC De Gelukstuin gaan onderwijs en opvang samen. Wij zijn een eigen stichting met een eigen bestuur.
De Raad van Bestuur:
- Esther Sanders (voorzitter)
- Katrien Verberne (vicevoorzitter)
- Marieke Trip (secretaris)
De Raad van Toezicht:
- Irma Rabelink (voorzitter).
Op onze website en in onze social media stellen wij ons verder voor en kun je meer achtergrondinformatie lezen over de leden van de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht.
IEKC De Gelukstuin biedt onderwijs en opvang aan.
Wij bieden plek aan voor:
- Basisonderwijs 4 – 13 jaar
- Dagopvang 0 – 4 jaar
- Peuterspeelzaal 2 – 4 jaar
- Buitenschoolse opvang 4 – 13 jaar
Het zal plaatsvinden op 1 locatie onder de naam: Kindcentrum De Gelukstuin.
We zijn een onderwijsinstelling voor Primair Onderwijs waarin we Algemeen Bijzonder Innovatief Onderwijs verzorgen.
Ons concept bestaat uit invalshoeken vanuit verschillende schoolconcepten en onderwijskundige theorieën, zoals bijvoorbeeld Montessori onderwijs, Jenaplan onderwijs en Ervaringsgericht onderwijs. Hierover lees je meer op onze website bij werken in de Tuinen.
IEKC De Gelukstuin wordt een door de overheid bekostigde onderwijsinstelling, in samenwerking met Stichting RBOB-De Kempen. We zijn geen particulier Kindcentrum, maar bieden gesubsidieerd onderwijs aan, openbaar voor iedereen. De afname van eventuele kinderopvang wordt niet door de overheid bekostigd en betreft een commerciële dienst waar je als ouder gebruik van kunt maken.
Op dit moment richten we ons eerst op de oprichting van het onderwijsdeel van IEKC De Gelukstuin, in samenwerking met RBOB-De Kempen. De vervolgstap zal zijn om samen met partner ikOOK!
IEKC De Gelukstuin streeft ernaar om in augustus 2027 haar deuren te openen. In het bouwplan Waalre-Noord: fase 3 is nieuwbouw gepland waarin zowel RK basisschool De Drijfveer als IEKC De Gelukstuin zich zullen vestigen.
De huisvesting zal gaan passen bij onze visie en uitgangspunten. De gemeente Waalre is verplicht om huisvesting te zoeken die hierbij past. Welke vestiging het zal zijn is in deze fase van ons proces nog onbekend.
IEKC De Gelukstuin zal zich te vestigen in Waalre-Dorp, conform het bouwplan Waalre-Noord: fase 3.
Net als ieder andere bekostigde school vragen wij een vrijwillige ouderbijdrage. De hoogte hiervan is nog onbekend. Hoe meer ouders bijdragen hoe lager dit bedrag zal worden.
Je kunt ons bereiken via:
- mail: info@degelukstuin.nl
- 06 48337839
- website: www.degelukstuin.nl
Wij vinden het belangrijk dat er in Waalre-dorp een schoolkeuze is voor iedere ouder en kind. Iedere onderwijsinstelling werkt volgens een eigen visie en op een eigen manier.
Wij hopen dat we met de werkwijze op IEKC De Gelukstuin veel kinderen op maat kunnen bedienen en kunnen aansluiten bij hun ondersteuningsbehoeften. We verzorgen toekomstgericht onderwijs met aandacht voor de vaardigheden die de kinderen nodig hebben in de toekomst.
We hebben gezien dat ongeveer 20% van de schoolgaande kinderen uit Waalre-dorp naar school gaan in de regio. In verband met duurzaamheid vinden wij het belangrijk dat er schoolkeuze komt en het aantal kinderen dat onderwijs volgt dit in de eigen woonomgeving kan doen.
Toelichting:
In 2019 gaat 20,4% van de basisschoolkinderen uit Waalre-dorp elders in Waalre naar school. Van de 583 basisschoolkinderen uit postcode gebied 5581 gaan 464 kinderen in Waalre-dorp naar school en 119 kinderen elders in Waalre.
In 2020 gaat 19,9% van de basisschoolkinderen uit Waalre-dorp elders in Waalre naar school. Van de 594 basisschoolkinderen uit 5581 gaan 476 kinderen in Waalre-dorp naar school en 118 kinderen elders in Waalre. (DUO, 2021)
Vanuit onze werkervaring voelen wij, in al onze vezels, dat onderwijs ánders kan worden ingericht. Bij IEKC De Gelukstuin is onderwijs en opvang gericht op jezelf, op leren en op zijn. Voor jezelf, voor de ander en voor de wereld.
Wij vinden het belangrijk om in Waalre de volgende kernwaarden in onderwijs en opvang te introduceren:
- openheid
- natuurlijkheid
- bewust zijn
- gezamenlijkheid
Hierbij nemen we onder andere onderwijskundige en pedagogische opvattingen mee vanuit: natuurlijk leren, gepersonaliseerd leren, levenshoudingsgericht onderwijs, creatief denken, (wereld)burgerschap, levensecht en onderzoekend leren, toetsen op maat ten opzichte van jezelf, positieve psychologie en groeitaal. We ontschotten hierbij het onderwijs en laten het leerstofjaarklassensysteem los.
De Founders van IEKC De Gelukstuin zijn drie onderwijsprofessionals. Wij zijn hbo- en wetenschappelijk opgeleide onderwijskundigen. We hebben ervaring bij diverse onderwijsinstellingen en zijn experts op het gebied van innovatieve onderwijsmethoden en innovatieve onderwijsinrichting.
IEKC De Gelukstuin laat het leerstofjarenklassensysteem los. We ontschotten het onderwijs. Dat betekent dat we niet spreken in termen als groep 3, groep 5 of groep 8. IEKC De Gelukstuin bestaat uit 4 Tuinen (afdelingen) waarin de kinderen in samengestelde leeftijden zullen gaan leren. De leeftijden 0-3 | 3-6 | 6- 9 | 9-12 zijn bij elkaar geplaatst omdat wij vinden dat kinderen van en met elkaar leren. Zo zijn de kinderen eenmaal de jongsten, eenmaal de middelsten en eenmaal de oudsten in een Tuin. De Tuin 0-3 jaar zal wat kleiner van opzet zijn voor de jongste kinderen. De Tuinen 3-6 | 6-9 | 9-12 zullen bestaan uit maximaal 75 kinderen.
Op De Gelukstuin communiceren wij niet in welk leerjaar de kinderen zitten. Wij registreren dit wel formeel, als verplichte informatie naar DUO, maar het heeft geen functionele rol binnen ons Kindcentrum.
Tuinen:
Tuinen zijn mini-maatschappijen binnen ons gebouw en zijn ingericht naar de volgende leeftijdsgroepen:
- 0-3 jaar (ongeveer): MoesTUIN
- 3-6 jaar (ongeveer): BloemenTUIN
- 6-9 jaar (ongeveer): BeeldenTUIN
- 9-13 jaar (ongeveer): KasteelTUIN
In een Tuin vind je een taalplein, rekenplein en themaplein. We werken met de kinderen aan de doelen door middel van betekenisvol en levensecht onderwijs. Een Tuin bestaat uit maximaal 50-75 kinderen.
Pleinen:
Binnen een Tuin zijn er verschillende pleinen waar door middel van het Kindcentrum brede thema wordt gewerkt aan de doelen. Het is er altijd in beweging: veranderend, aantrekkelijk en betekenisvol, passend bij de leefwereld van de kinderen in de desbetreffende Tuin. Voor de kinderen voelt het werken aan als geheel.
Daarnaast hebben we ook openbare ruimtes binnen het gebouw, die voor alle kinderen te gebruiken zijn en waar de kinderen uit alle Tuinen komen voor het volgen van aanbod.
Zo hebben we een Kookplein (kinderrestaurant), Natuurplein (ons buiten-leslokaal en de moestuin), Geluksplein (yoga en meditatieruimte), Ontdekplein (laboratorium), Beweegplein (gymzaal), Kunstplein (creatief atelier), Wereldplein (cultuur- en techniekruimte), Theaterplein (podium met dans- en dramaruimte) en Droomplein (rustruimte).
Binnen onze leercontext staan “Hoe kunnen we?”-vragen centraal. Dit betekent dat we kinderen aanzetten tot creatief denken. We leren betekenisvol door ontdekkend en onderzoekend leren ruimte te geven en te stimuleren. Natuurlijk leren staat dus centraal. Binnen onze Tuinen werken we aan doelen op de verschillende Pleinen, aan de hand van thema’s en een eigen Kindplan.
De Brainport regio is een belangrijke inspiratiebron en partner voor ons om het levensecht leren binnen ons gebouw te halen en de kinderen ook buiten ons gebouw te laten leren. We maken gebruik van levensechte situaties, vraagstellingen en gaan actief op zoek. We gaan op bedrijfsbezoek, en nodigen regelmatig gastsprekers en experts uit. Zo gaan we creatief en natuurlijk op zoek naar antwoorden op onze “Hoe kunnen we?”-vragen. Ieder kind mag dit doen op eigen tempo, gebruik makend van eigen innerlijk vuur en talent. Eigen leerstrategieën ontwikkelen hoort daar voor ons ook bij.
In de Tuin lopen verschillende roosters door elkaar. Dat doen we om ieder kind op maat te bedienen en de groepsgrootte klein te houden voor het volgen van instructies en aanbod. Het definitieve rooster hiervoor zal nog gemaakt gaan worden en heeft te maken met het aantal ingeschreven kinderen. Op basis daarvan weten we of alle pleinen de gehele dag geopend kunnen zijn of bepaalde gedeelten van de dag.
Elke ochtend starten de kinderen op in de mentorgroep waarin de levensles zal worden aangeboden. Hierna waaieren de kinderen uiteen over de verschillende pleinen, aan de hand van hun planning. Daar zien de kinderen of ze een instructie hebben of eigen werktijd kunnen inplannen. De pauze, lunch en dagafsluiting zullen ook gezamenlijk met de mentorgroep plaatsvinden.
De stamgroep is de groep die de dag met elkaar opent en afsluit. We noemen dit ook wel de mentorgroep (soms bestaande uit 2 mentoren in verband met parttime functies). Bij de mentor(en) zitten maximaal tussen de 20 en 25 kinderen in een mentorgroep. In een Tuin (afdeling) zitten meerdere stamgroepen met daarin gemixte leeftijd kinderen. Deze stamgroepen hebben hun eigen plekje binnen de Tuin.
IEKC De Gelukstuin meet continu de ontwikkeling van kinderen aan de hand van de startpunten die de kinderen zelf stellen en de leerdoelen vanuit de leerlijnen waaraan de kinderen werken. IEKC De Gelukstuin toetst kinderen op maat ten opzichte van zichzelf. We sluiten daarbij aan op het niveau van de kinderen en gaan niet uit van het gemiddelde kind. Doelstellingen worden per vakgebied en op maat getoetst en afgenomen in een kleine setting.
Hierin wijken wij af van het toetsen per leerstofjaarklassensysteem en gestandaardiseerde toetskalenders. We kunnen ervoor kiezen om toetsen vervroegd af te nemen of een toetsmoment te verlaten, aansluitend op de behoeften van het kind en op de ontwikkelingen die zijn gemaakt in een bepaalde periode.
Zo leveren we een belangrijke bijdrage aan het welbevinden en is groepsdruk niet van toepassing op prestaties. Iedereen werkt immers aan eigen doelen, op een eigen afgesproken wijze en op eigen tempo.
We kijken vooral naar de brede ontwikkeling van kinderen en vinden de emotionele, lichamelijk en geestelijke ontwikkeling van het kind belangrijk.
De mentoren monitoren de ontwikkeling van de kinderen. Hiervoor worden ook gestandaardiseerde toetsen gebruikt als meting om de kinderen goed te kunnen volgen en in beeld te hebben. Monitoring van voortgang zal op De Gelukstuin door kinderen worden ervaren als kans om plannen te maken en jezelf te ontwikkelen. Als trots moment om jezelf te presenteren en vooral niet als “afrekeninstrument”.
In het Kindplan stelt een kind samen met de mentor, de experts en de ouders doelen op. Deze doelen zijn divers en omvatten niet alleen rekenen en taal. De doelen voor levenshouding zullen aan alle kinderen worden aangeboden en vormen een belangrijke basis op De Gelukstuin voor het ontwikkelen tot zelfbewuste wereldburgers.
In het Portfolio wordt de ontwikkeling van elk kind bijgehouden.
Een Kindverslag komt tot stand aan de hand van het Portfolio en de gesprekken die hierover plaatsvinden. Hierin is ook het Kindplan verwerkt.
Als ouder hoor je dan bijvoorbeeld tijdens een Oudergesprek:
‘Je kind heeft een enorm talent voor dans. We zien regelmatig dat hij/zij bij deze workshop aansluit en werkt aan een vooraf opgestelde choreografie. We zien dat samenwerken goed gaat en je kind de leiding kan nemen en behulpzaam is naar anderen toe. Wanneer er een probleem is merken we dat je kind gemakkelijk kan schakelen en in staat is om gerichte oplossingen te bedenken en daarin de mening van de groep mee te nemen. Daarnaast zien we dat op het gebied van rekenen gewerkt wordt aan de doelen passend bij het eind groep 6 niveau, waarbij het meten nog een aandachtspunt is en geldrekenen al erg goed gaat. Op het gebied van spelling zien we dat gewerkt wordt aan de doelen passend bij midden groep 5 niveau, waarbij het controleren van het eigen werk al goed zorgt voor verbeteringen’.
IEKC De Gelukstuin gebruikt de landelijke toetsen die flexibel ingezet worden op verschillende momenten. Dit met als doel om het Kindplan te evalueren en doelen bij te stellen.
We kijken naar groei ten opzichte van jezelf en vergelijken niet met het landelijk gemiddelde. We zetten toetsen flexibel in de tijd in met als doel: evalueren en bijstellen van de doelen in het persoonlijk Kindplan. Het biedt de mogelijkheid om op maat naar kinderen te kijken. We kunnen op deze manier de ontwikkeling van het kind meten en bijsturen. We spreken over toetsen in “Groeitaal” en kijken altijd naar de ontwikkeling ten opzichte van jezelf.
Monitoring van voortgang geeft inzicht en kans tot maatwerk, versnellen en verlengen in een Kindplan.
Maatwerk is het uitgangspunt op De Gelukstuin. We gaan ervan uit dat het gemiddelde kind niet bestaat en dat in een open communicatie met kind en ouders het helder is hoe en waaraan gewerkt wordt. Door kindgesprekken en portfoliogesprekken geven we maatwerk samen met kinderen, ouders en professionals vorm.
IEKC De Gelukstuin gebruikt de wettelijk verplichte eindtoets. De soort Eindtoets die wij gaan gebruiken zal passen bij onze visie op onderwijs. Welke vorm De Gelukstuin daarvoor uiteindelijk kiest uit de verschillende aanbieders, moet nog worden bepaald, in samenspraak met het team.
IEKC De Gelukstuin vindt de eindtoets een krachtig instrument om een VO-schooladvies mede vorm te geven of naar boven bij te stellen mochten de resultaten hierom vragen. Dit bevordert gelijke kansen.
Echter, we gaan ervan uit dat, door onze wijze van onderwijs, onze Kindplannen en continue monitoring van resultaten in ons maatwerk met de kinderen, de eindtoets eerder een bevestiging zal zijn van wat ons VO-advies inhoudt.
IEKC De Gelukstuin kijkt vooral naar de ontwikkeling en vaardigheden die er tijdens het werken op De Gelukstuin gezien zijn bij het kind. We gaan uit van eigen observaties, tussentijdse metingen en huidige ontwikkeling.
Door de overheid bekostigd onderwijs is altijd toegankelijk voor alle kinderen.
IEKC De Gelukstuin is een door de overheid gesubsidieerde school.
Wij vinden gezamenlijkheid, jezelf, de ander, de wereld, burgerschap, diversiteit, inclusie en gelijke kansen belangrijk.
Wanneer uw kind extra zorg nodig heeft, zullen we in een kans gesprek en via meedraaidagen, samen bepalen of de werkwijze op De Gelukstuin bij u en uw kind passen. Ook bespreken we met externe partners hoe we de zorg voor uw kind zo goed mogelijk kunnen organiseren op onze locatie.
Voor zorgleerlingen maakt IEKC De Gelukstuin een individueel ondersteuningsplan met afspraken, samen met ouders, externe partners en eventueel Samenwerkingsverband De Kempen.
In het Schoolondersteuningsprofiel van IEKC De Gelukstuin lees je dat maatwerk ons uitgangspunt is. We zijn tot veel samen in staat en communiceren in openheid waar onze grenzen van zorg liggen, omwille van het beste voor uw kind.
Wij zijn een reguliere onderwijsinstelling en geen speciaal basisonderwijs instelling. We staan wel open voor een kansgesprek.
Onze kinderen hebben meer dan voldoende vaardigheden geleerd om goed aan te sluiten op voortgezet onderwijs. Door onze innovatieve inrichting en vorm van werken zijn zij flexibel, weten zij zelf wat voor hen werkt en zijn zij gewend om zelf regie te nemen. Zo beschikken zij, meer dan kinderen vanuit traditioneel onderwijs, over 21e eeuwse vaardigheden, executieve functies, creatief denken, onderzoekend en probleemoplossend vermogen. Zij zijn kritische wereldburgers geworden. Ons onderwijs is gericht op Jezelf, Leren en Zijn, voor Jezelf, de Ander en de Wereld.
Onze kinderen zijn intrinsiek gemotiveerd, kennen hun eigen talent en weten goed wie ze zijn en wat ze nodig hebben.
IEKC De Gelukstuin hoopt inspirerend voor vo te zijn. Mogelijk starten we in de toekomst een vo-school volgens ons Onderwijsconcept.
Onze kinderen zijn bij het verlaten van De Gelukstuin bijzonder ontwikkeld in executieve functies; zij beschikken over 21e eeuwse vaardigheden.
Zo kunnen zij bijvoorbeeld initiatief nemen, eigen vragen stellen, plannen, uitvoeren, evalueren en eigen acties bijstellen. Zij zijn digitaal vaardig, ze kunnen samenwerken, ze stellen eigen leerdoelen bij. Onze kinderen beschikken over creativiteit en over ontdekkend en ontwerpend vermogen.
Dit hebben zij ontwikkeld samen met onze Brainportregio en diverse bedrijven en instellingen uit onze omgeving.
Zij lopen zelfs in het gepersonaliseerd, natuurlijk en onderzoekend leren voor.
Het innerlijk vuur is bij onze kinderen aangewakkerd.
Daarmee zijn zij uitstekend voorbereid op voortgezet onderwijs.
“Vrijheid in eigen Leren”
Kinderen in Waalre-Dorp hebben keuze uit verschillende vo-scholen in Valkenswaard, Veldhoven en Eindhoven. Zij hebben ieder hun eigen onderwijsconcept en ieder hun eigen manier van onderwijs. Wij streven naar een goede doorlopende leerlijn met één of meerdere vo-scholen.
We zien inmiddels ook vo-scholen, in de buurt van Waalre, die zich, net als wij, richten op natuurlijk leren en op levensecht leren.
Als vo-school zouden wij ons willen richten op:
“vrijheid in eigen leren” en het “aanwakkeren van innerlijk vuur”.
“Voor jezelf, de ander, en de wereld. Waarbij je jezelf leert zijn.”
IEKC De Gelukstuin hoopt hierin inspirerend voor vo te zijn. Mogelijk starten we in de toekomst een vo-school volgens ons Onderwijsconcept.
Wij zijn altijd blij met goede professionals. In deze fase zijn we vooral druk met de voorbereidingen. Vacatures zullen te zijner tijd online worden gepubliceerd. Houd de website in de gaten. Een open sollicitatie kan altijd.

