WERKEN AAN EEN BEWUSTE LEVENSHOUDING
Onze houding
Op De Gelukstuin spreken we groeitaal en willen we dat alle kinderen leren floreren in een veilige omgeving.

Emotionele veiligheid
Op De Gelukstuin gaan we uit van een gelukkige basishouding waarbij het kind centraal staat. Sociale veiligheid is daarbij een belangrijke voorwaarde om te ontwikkelen. Dan is er ruimte om nieuwe dingen te leren. We zorgen dan ook ten alle tijden dat kinderen en ouders gezien en gehoord worden. We besteden veel aandacht aan het welbevinden van de kinderen door de inzet van de levenslessen. Daar werken we aan een bewuste Levenshouding en ontdekken we onszelf, de ander en de wereld. We leren hierbij om onze grenzen aan te geven en door te zetten. Dit voorkomt ook vormen van pesten die we in de huidige maatschappij op scholen regelmatig opmerken.
Levenshoudingsgericht onderwijs
Op De Gelukstuin werken we op basis van de uitgangspunten uit het Levenshoudingsgericht onderwijs, dit houdt in dat kinderen elke dag werken aan levenshouding middels levenslessen. We spreken de kinderen aan in Groeitaal. We hanteren daarbij uitgangspunten van wetenschappelijk onderzoek over positieve psychologie. Hiermee geven we de levenslessen vorm. De kinderen leren hierdoor hun eigen talenten kennen, leren doorzettingsvermogen te ontwikkelen, op zichzelf te reflecteren en zichzelf neer te zetten binnen de groep. De taal die de medewerkers spreken is de grondhouding die verweven zit in het onderwijs gedurende de dag en zorgt voor een positieve en veilige sfeer om tot leren te kunnen komen.
Binnen Levenshouding bestaan er 24 thema’s waaraan gewerkt wordt. Het gaat onder andere over; het ontwikkelen van een moreel kompas, ontwikkelen van normen en waarden, geluk, hoop, optimisme en mindset.
Welbevinden
Bij De Gelukstuin hechten we groot belang aan de emotionele veiligheid van kinderen. Dat is de reden dat alle medewerkers van De Gelukstuin werken volgens dezelfde open basishouding. De focus ligt op positieve ervaringen opdoen waarbij we uitgaan van vertrouwen. De medewerkers zorgen dagelijks dat de kinderen gelukservaringen opdoen en de emotionele veiligheid van de kinderen gewaarborgd wordt. Door inzet van levenslessen in de mentor kringen, dragen we bij aan het ontwikkelen van een bewuste levenshouding en het creëren van zelfkennis en zelfbewustzijn.
Bij de start van een ‘schooljaar’ maken de mentoren samen met de kinderen regels naast de vaste regels die we hanteren op De Gelukstuin. We vinden het belangrijk dat we de kinderen deelgenoot maken van dit proces.
Vaste regels op De Gelukstuin zijn:
- Wij zorgen voor onszelf, elkaar en de omgeving
- We zijn aardig voor onszelf en elkaar
- We behandelen elkaar zoals we ook zelf behandeld zouden willen worden
- We luisteren naar elkaar
- We komen samen tot een oplossing
Burgerschap
Een goede burger die bewust kiest, leeft, en aan een ander denkt; daar staan wij voor. Op de Gelukstuin vinden we het belangrijk dat kinderen een bijdrage leveren aan een samenleving die diversiteit en inclusie omarmt. Wij werken eraan de wereld een betere plek te maken. Dit doen we onder andere vanuit concrete doelen zoals de Sustainable Development Goals (SDG)’s die in 2015 door de Verenigde Naties zijn opgesteld:
- Bewustwording op vrede en veiligheid
- Bewustwording op voeding en honger
- Bewustwording op gelijke behandeling
- Bewustwording op duurzaamheid
- Bewustwording op gezondheid en economie
Wij zullen onze kinderen kritisch leren denken, en actief burgerschap bij hen bevorderen. Zij zullen kennismaken met verschillende achtergronden en culturen.
Sociale competenties
Mensen zijn van nature sociale wezens en oefenen al heel jong hun sociale vaardigheden. Zo leren ze hoe je met anderen omgaat, je eigen weg vindt in een groep, samenwerkt en conflicten voorkomt of oplost. Door in de Tuinen met andere kinderen en volwassenen om te gaan ervaart en ontdekt iedereen wat wel en niet werkt voor zichzelf en de ander. Goede begeleiding en coaching is daarbij belangrijk. Vanuit de leerlijn Levenshouding bespreken we aan de hand van de thema’s, onze ervaringen. We leren hiervan om in het dagelijks leven de ander te begrijpen en goed met elkaar om te kunnen gaan. De Global Goals helpen ons om richting te geven aan sociale competenties. We leren de vaardigheden die zorgen voor een betere wereld en het bewustzijn van onze omgeving.
Om de sociale ontwikkeling van kinderen te stimuleren maken we ook gebruik van kinderyoga, onderlinge kindermassage en mindfulness. Deze middelen zetten we als onderdeel van de leerlijn Levenshouding in om een anti-pest cultuur binnen de Gelukstuin tot stand te brengen en te werken vanuit de positiviteit met elkaar.
Gezamenlijkheid
Wij denken dat we in het leven de belangrijkste taak hebben om onszelf zo goed mogelijk te leren kennen en lief te hebben. Dit vanuit het besef dat wanneer je goed voor jezelf kunt zorgen, je daarmee goed voor de ander kan zorgen. Vanuit een grote verantwoordelijkheid en groot inlevend vermogen werken we samen om dit te bereiken bij onze kinderen. Op de Gelukstuin voelen de kinderen deze gezamenlijkheid terug in de open ruimtes van het gebouw waar we elkaar kunnen ontmoeten en in de Tuinen waar we samen groeien en leren.

