ONDERWIJS OP MAAT

De organisatie op de Gelukstuin.

De Gelukstuin kent 4 afdelingen. Deze noemen we Tuinen.

Iedere Tuin wordt aangestuurd door een Tuinspecialist (afdelingshoofd). In de Tuin zijn leerkrachten, pedagogisch medewerkers, vakdocenten en kinderen aanwezig. Alle medewerkers in een Tuin worden mentoren genoemd, zij coachen de kinderen. Samen zorgen zij ervoor dat het reilen en zeilen in de Tuin ordelijk verloopt.

Het managementteam bestaat uit de directeur en de Tuinspecialisten. De Tuinen zijn ingericht naar de volgende leeftijdsgroepen:

0-3 jaar (ongeveer): MoesTUIN
3-6 jaar (ongeveer): BloemenTUIN
6-9 jaar (ongeveer): BeeldenTUIN
9-13 jaar (ongeveer): KasteelTUIN

We refereren naar de leeftijden met een ongeveer omdat we uitgaan van de ontwikkeling van de kinderen en de kindkenmerken bij het doorstromen van de ene Tuin naar de andere Tuin. Voor de definitie van wet en regelgeving definiëren wij een Tuin als een klas wat betreft bevoegdheid, klassengrootte etc. Een Tuin is over het algemeen tussen de 50 en 75 kinderen groot. Op De Gelukstuin communiceren wij niet in welk leerjaar de kinderen zitten. We registreren dit wel formeel, als verplichte informatie naar DUO, maar het heeft géén functionele rol binnen ons Kindcentrum.

De Tuinen

In de Tuinen kan ieder kind letterlijk tot groei en bloei komen. Daar werken de medewerkers, kinderen, en ouders samen. Zij delen hun kijk op de kinderen vanuit hun eigen expertisegebied en stemmen met elkaar af wat er nodig is voor de volgende dag. De kinderen leren door middel van positieve feedback. Binnen een Tuin zijn er verschillende pleinen waar middels het Kindcentrum brede thema wordt gewerkt aan de doelen. Het is er altijd in beweging: veranderend, aantrekkelijk en betekenisvol, passend bij de leefwereld van de kinderen in de desbetreffende Tuin.

Dit is terug te zien in de verschillende ruimtes binnen het gebouw. Zo hebben we een Kooktuin (kinderrestaurant), Natuurtuin (ons buiten-leslokaal en de moestuin), Gelukstuin (yoga en meditatieruimte), Ontdektuin (laboratorium), Beweegtuin (gymzaal), Kunsttuin (creatief atelier), Wereldtuin (cultuur- en techniekruimte), Theatertuin (podium met dans- en dramaruimte) en Droomtuin (rustruimte).

Op de Pleinen

In de Tuinen hebben we een Taalplein, Rekenplein en Ontdekplein. Elk plein is levensecht ingericht met daarbij passende materialen en doelen. Het is een rijke en dynamische leeromgeving met hoeken, sta en zitplekken en ruimte om zelfstandig of samen te werken. Afhankelijk van het persoonlijke Kindplan volgt het kind instructies of werkt het zelfstandig aan de gestelde doelen. We bekijken de ontwikkeling van de vakgebieden als losstaande pijlers. We gaan niet uit van het gemiddelde kind. Zo kan een kind op het gebied van rekenen al veel verder zijn dan op het gebied van lezen. Deze ruimte is er op De Gelukstuin binnen bepaalde marges ten aanzien van eventuele ontwikkelingszorg.

Stamgroep

In de stamgroep starten de kinderen de dag op bij de eigen mentor. Hier worden de levenslessen aangeboden, wordt er gezamenlijk gelunched / gevierd en wordt de dag afgeloten. De stamgroep kan 1 of 2 mentoren hebben en noemen we ook de mentorgroep.