IEDER KIND EEN EIGEN LEERPAD

Werken aan talent.

Er is volop ruimte voor de brede ontwikkeling van kinderen.

Uitdagende leeromgeving

Op de Gelukstuin kunnen de kinderen naast het werken op de Pleinen, ook terecht in de gezamenlijke algemene ruimtes van het gebouw. Zo hebben we onder andere:

  • De Kooktuin. Dit is ons kinderrestaurant waar kookworkshops worden gegeven en waar op het einde van de dag een warme maaltijd geserveerd wordt die bereid is met verse ingrediënten door de kinderen.
  • De Natuurtuin. Daar kunnen de kinderen buiten aanbod krijgen en kunnen zij werken onder begeleiding in de moestuin.
  • De Kunsttuin. Er is ruimte in de werkplaats voor het creatief talent van de kinderen. Hier kunnen de kinderen gericht werken aan doelen die horen bij beeldende vorming, techniek, tekenen of digitale creativiteit.

Er zijn nog meerdere ruimtes zoals de Gelukstuin (yoga en meditatieruimte), Ontdektuin (laboratorium), Beweegtuin (gymzaal), Wereldtuin (cultuur- en techniekruimte), Theatertuin (podium met dans- en dramaruimte) en Droomtuin (rustruimte).

Persoonlijke competenties

Wij stimuleren op De Gelukstuin de kinderen door situaties te creëren waarin kinderen zelfstandigheid, een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen ontwikkelen. Dit zijn basisbeginselen voor een gelukkig leven waar wij op De Gelukstuin naar streven. Wij kijken naar kinderen en sluiten aan waar zij mee bezig zijn. Dat doen we door het leren met het hele lijf te stimuleren. Zo zetten we betekenisvolle activiteiten in en gebruiken we natuurlijke materialen en eigen ervaringen om de stof eigen te maken. Er is ruimte om talenten te ontwikkelen bij de kinderen binnen ons Kindcentrum. Dit laten we aan bod komen door te werken vanuit een eigen kindplan met als uitgangspunt, iedereen mag zijn wie hij/zij wil zijn en is goed zoals hij/zij is.

Natuurlijk leren

Op De Gelukstuin geloven wij in een natuurlijke nieuwsgierigheid, de ontdekkingskracht en het stellen van eigen leervragen door ieder kind. Kinderen worden al jong aangezet om dingen zelf te doen en te ervaren. Dit houdt in dat de omgeving levensecht is ingericht in het gebouw en ze ook leren in het werkelijke leven, buiten de muren van het Kindcentrum. Zo gaan we met grote regelmaat ‘op pad’ om het leven te ontmoeten. Op deze manier worden kinderen steeds geprikkeld in de volgende stap van hun ontwikkeling. Het leren is ten alle tijden betekenisvol ingericht en er is ruimte voor eigen leerstrategieën van kinderen.

Levensecht Leren

Omdat we kinderen graag laten leren vanuit echte situaties, willen wij zo optimaal mogelijk gebruik maken van onze omgeving, de omliggende bedrijven, de kenmerken van ons gebied en regio en de leefomgeving waarin de kinderen wonen. Dit betekent dat we zoveel mogelijk bedrijven zullen bezoeken maar ook graag ervaringsverhalen van ouders, grootouders, familieleden inzetten om de leeromgeving voor de kinderen zo levensecht mogelijk te maken. Op De Gelukstuin werken we met hoeken die zo zijn ingericht dat de kinderen er op onderzoek kunnen gaan.

Vieringen en Jaarfeesten

Vieren op De Gelukstuin vinden we belangrijk. Het vieren doen we zowel in de eigen mentorgroep als in de Tuin. Zo vieren we belangrijke momenten in de mentorgroep voor de saamhorigheid zoals; geleerde successen uit levenslessen, de jaarlijks terugkerende feesten en ook verjaardagen van groepsgenoten. Het vieren met elkaar zorgt voor een bewuste levenshouding ten opzichte van elkaar en de wereld maar vooral ook met het ritme van de natuur en omgeving om ons heen. In de Tuin vieren we met alle kinderen samen seizoensgebonden feesten en is er ruimte voor open podium voor het presenteren van eigen talent. Op De Gelukstuin gaan we uit van een Tuin met hierin gemengde leeftijden en verschillende leerniveaus, zodat er ruimte is om van en met elkaar te leren. Als kind ben je op die manier, gedurende een leerperiode in een Tuin: de jongste, middelste en oudste. Deze rollen ontdekken en voelen vinden we belangrijk voor de sociale ontwikkeling van onze kinderen. De kinderen leren zich te presenteren en zichzelf expressief te uiten op deze momenten. Daarom geven wij vieringen een belangrijke rol binnen ons Kindcentrum.